Livsviktigt, En livsviktig blogg.

Jo, tänkte slå ett slag för donation idag. Det är så viktigt att så många som möjligt tar ställning, även om du inte vill donera så att dina anhöriga vet det. Om ingen vet att du t ex vill donera dina organ efter din död så är det dina anhöriga som bestämmer. Deras åsikt kanske är av en annan än din.

det är många som väntar på organ, jag är själv en som kommer att få vänta. 31 januari 2008 var 1 513 436 personer registrerade i donationsregistret. kom igen, vi kan bli fler!
jag är anmäld dom donator, för mig är det ingen fråga utan självklart. Jag hjälper gärna människor till ett liv med kvalitet efter min död. Nu kommer inte jag kunna donera mina njurar men tänk dig: vi tar en njursjuk. Dialys är vardag, illamående och trötthet är en del av vad du känner i princip varje dag (inte alla men många). De som har bloddialys spenderar ca 3 dagar och ca 4-5 timmar av den dagen på sjukhus fast i en maskin som renar ditt blod. inte så roligt kanske.

jag reagerar på det här: såg en reklam om hjärt o kärl-sjukdomar nyss. ge pengar till forskning och hit o dit: var fan är de njursjuka? När jag fick diagnos fattade jag ingenting, men vi är så många! Detta är inte så ovanligt som man tror.
Nä detta ska ändras och jag börjar nu! Fram för mer information om detta och snälla, registrera er i donationsregistret även om ni inte vill donera.

Titta in på Njurförbundet  och  Donationsrådet för mer information.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0